Ads Top

Εκκλησία και Κοινωνικές Επιχειρήσεις. Μια νέα μόδα. Μέχρι και νόμισμα...


Του Καθηγητή Γ.Ζουγανέλη
ΑΛΛΑΓΗ ΡΟΛΩΝ

ieronimos-dimtsas-708Η Εκκλησία έχει ένα θεολογικό τμήμα, ένα φιλοσοφικό και ένα κοινωνικό. Αν αφαιρέσεις τα δύο πρώτα τμήματα απομένει το πιο πρακτικό κομμάτι, που αφορά το κοινωνικό της έργο το οποίο δεν αφορά την θρησκεία και τη φιλοσοφία του αντικειμένου ως ιδέα ή ως άνθρωπο. Η Εκκλησία στη περίπτωση αυτή κάνει ένα είδος “επιχείρησης”, που στόχο “κανονικά” δεν έχει το κέρδος. Στη φωτογραφία ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και ο γνωστός Άγιος Πειραιώς χωρίς το σταυρό, με τον Δήμαρχο Μώραλη του Πειραιά σε ένα καταβλισμό προσφύγων. Στην επόμενη φωτογραφία η Ραχήλ Μακρή με "δεσποτικό" σταυρό!

raxil_5Ο Νομπελίστας Yunus παρατηρώντας προφανώς τα ανωτέρω δεδομένα δημιούργησε την ιδέα της κοινωνικής επιχείρησης (social business), ένα νέο είδος επιχειρηματικότητας με στόχο την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων κάθε είδους (ανοιχτή η παγκόσμια αγορά). Εκτός Εκκλησίας μια τέτοια ιδέα φέρνει κοντά ανθρώπους κάθε χρώματος για βοήθεια πάλι σε ανθρώπους κάθε χρώματος. Στις κοινωνικές επιχειρήσεις απο τά κέρδη των επιχειρήσεων μπορεί να ανακτάται το ύψος της αρχικής επένδυσης, σκοπός τους δεν είναι το κέρδος παρά μόνο ένα μέρισμα στους μετόχους αν προκύπτει.

Οι κοινωνικές επιχειρήσεις δείχνουν να κινούνται στον αστερισμό των ΜΚΟ. Οι τελευταίες προσπάθησαν και προσπαθούν να διαχειρισθούν τους θεσμούς ενώ οι κοινωνικές επιχειρήσεις τα κοινωνικά προβλήματα που αυτοί δεν διαχειρίζονται π.χ. τη φτηνή σίτιση, τα ναρκωτικά, τη κάναβη, τους μετανάστες, τον ρατσισμό κλπ. Η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι και αυτή ένας θεσμός.

ΠΟΙΟΣ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΕΣ;

Ένας “καλός” σκοπός απο μια συλλογικότητα δεν σημαίνει πάντα ότι ο απώτερος στόχος είναι καλός. Η εμπειρία των Ελλήνων απο τις ΜΚΟ στην Ελλάδα είναι κακή. Όλα δείχνουν ότι υπάρχει ένα κοινό κέντρο αποφάσεων  που εισάγει ξανά ένα νέο είδος μεθόδων στρατολόγησης μελών με τη σημαία της ευαισθησίας και της συλλογικής αντίληψης. Στόχος του εϊναι η δημιουργία παραμέτρων και “περιβάλλοντος”, στη πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή δημιουργώντας πυρήνες έλξης ή αμφισβήτησης. Οι ανάγκες υπάρχουν, τα υπόλοιπα είναι εύκολα.
Εικόνες θέματος από Jason Morrow. Από το Blogger.