Ads Top

Νέο SWAP Τσίπρα για 40 χρόνια με τη Fraport Hellas. Ένα δις ευρώ είναι το δάνειο της Fraport! Σκέτος αέρας η επένδυση.

Του Καθηγητή Γ.Ζουγανέλη

ΓΙΑ ΤΑ SWAPS ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ

To swap είναι μια συμφωνία ανταλλαγής αξιών σε προκαθορισμένο  χρόνο και μπορεί να ερμηνευθεί σαν ένα είδος δανείου. Ένα swap δεν είναι κάτι καταστροφικό αλλά μπορεί να αποβεί καταστροφικό σε περίπτωση αποτυχίας της επένδυσης. Τα swap τα διαχειρίζονται τράπεζες. Η εξασφάλιση των συμβαλλομένων μπορεί να γίνει με CDS (άλλο είδος swap) ή με εγγυήσεις κρατικής περιουσίας αν είναι πολύ μεγάλα και στο Αγγλικό δίκαιο (τα swaps τότε τα λένε "μνημόνια"). Η Ελλάδα, αν θυμάσθε, πλήρωνε τα CDS των δανειστών για να παίρνει δάνεια. Μπορεί και να το κάνει ακόμη. 

Τα swap Τσίπρα που εφαρμόζονται στη περίπτωση αρκετών μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα είναι swap τύπου property leasing με τελικό εγγυητή το κράτος. Αυτό θα γίνει κατανοητό στη συνέχεια.

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ FRAPORT-HELLAS

Σύμφωνα με το site της Fraport Hellas
The 14 Greek regional airports served a total of 25.3 million passengers in 2016, an increase by nine percent year-on-year. Fraport Greece will operate, manage and develop the airports over the next four decades. The airports include in the concession are: Aktion (PVK), Kavala (KVA), Thessaloniki (SKG), Kerkyra/Corfu (CFU), Chania/Crete (CHQ), Kefalonia (EFL), Kos (KGS), Mytilene/Lesvos (MJT), Mykonos (JMK), Rhodes (RHO), Samos (KGS), Santorini (JTR), Skiathos (JSI) and Zakynthos (ZTH).
Approximately €968 million in long-term financing for the Greek Regional Airports project is being provided by a consortium of leading financial institutions. Some €280 million of the total loan will be used to finance construction projects at the 14 airports, while €688 million were used as part of the upfront concession payment to HRADF. Fraport Greece recently raised its total capital to €650 million.
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Tα 14 Ελληνικά αεροδρόμια παραχωρήθηκαν στη Fraport Hellas χωρίς να βάλει δεκάρα απο τη τσέπη της. Δύο απο τα αεροδρόμια ήταν στρατιωτικά για το λόγο αυτό στη συμφωνία συμμετείχε και ο υπουργός των μεγάλων εθνικών γεγονότων και των εθνικών παρελάσεων κ.Καμμένος...

H Fraport Hellas δανείστηκε 968 εκ. ευρώ από Ελληνικές τράπεζες με σκοπό να δώσει τα 288 από αυτά σε διάφορες κατασκευές που θα κάνει (αν ποτέ γίνουν) και τα 688 στο δημόσιο εφάπαξ. Τα τελευταία θα πάνε στο υπερΤαμείο, δηλαδή  στους δανειστές.

Απο αυτή τη συνδιαλλαγή το κράτος θα έχει συνεισφορά στα έσοδα περίπου 0.4% του ΑΕΠ, αφού 1% ΑΕΠ αντιστοιχεί σε 1,8 δις ευρώ. Σημειώστε, ότι τα 968 εκ. ευρώ σε όλη αυτή τη διαδικασία που προανέφερα δεν είναι απαραίτητο να έχουν βγεί απο τα γκισέ των τραπεζών, που έδωσαν τα δάνεια.
Η αύξηση κεφαλαίου των 650 εκ ευρώ της Fraport Hellas (που δεν είναι η γνωστή Γερμανική Fraport αλλά μια θυγατρική της στην Ελλάδα χωρίς την ίδια περιουσιακή εξασφάλιση στην επένδυση και τη φερεγγυότητα στο δανεισμό) έγινε υποτίθεται από πώληση μετοχών της στο χρηματιστήριο, που αγοράστηκαν κατά τη γνώμη μου από τους μετόχους της Fraport Hellas με τα χρήματα του τραπεζικού δανείου που πήραν, με εγγύηση την αξία της επένδυσης. Πάλι τα λεφτά δεν είναι απαραίτητο να έχουν φύγει απο τις τράπεζες που τα δάνεισαν. Εκεί είναι ακόμη (αν ποτέ τους υπήρξαν). Τα δικαιώματα μόνο αλλάζουν χέρια.

Από πού θα βρούν οι τράπεζες τα 688 εκ. ευρώ να τα δώσουν στους δανειστές, όταν τα ζητήσουν; Μπορώ να γράψω βιβλίο για το θέμα. Φαντάζομαι ότι λόγοι "εμπιστοσύνης" επιβάλουν την αλλαγή της διεύθυνσης στην επίσημη κρατική Αρχή για τις Λουμπινιές. Αναμένεται, γιατί μια τέτοια συμφωνία χωρίς εξασφαλίσεις και άλλες που θα ακολουθήσουν είναι κάτι άλλο...

Σχετικά άρθρα
  1. Το SWAP Τσίπρα στο Ελληνικό (2017)
  2. Όλα όσα κρύβονται πίσω απο τις ΕΟΖ (2012)
  3. Η πολιτειακή αλλαγή που παράγουν τα μνημόνια (2016)
Εικόνες θέματος από Jason Morrow. Από το Blogger.