Ads Top

Monorails: Τα τραίνα που δεν ήλθαν. Μια ακόμη ομορφιά που δεν άφησαν να φανεί…

Του Καθ.Δρ.Γ.Ζουγανέλη

Ένα είδος τραίνου που μου αρέσει ιδαίτερα είναι το τραίνο μονής τροχιάς, γνωστό στο εξωτερικό και σαν monorail. Eίναι το είδος του τραίνου που η Ελλάδα θα χρειαζόταν στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Είναι ωραίο, χρήσιμο, καταλαμβάνει μικρό χώρο, στη κατασκευή του μπορεί να έχει τις λιγότερες εμπλοκές με τοπικούς φορείς και μπορεί να κατασκευαστεί με πολλά είδη τεχνολογιών.

Οι γραμμές monorails, θα ήταν ένα καλό σχέδιο ανάπτυξης γα τους Ελληνικούς Σιδηρόδρομους, στο οποίο θα μπορούσαν να εμπλακούν, τράπεζες, ΑΕΙ και βιομηχανίες. Δυστυχώς,  στην Ελλάδα προτιμούνται πάντα λύσεις όπου κυριαρχεί το σκάψιμο και η δήθεν προστασία του περιβάλλοντος, γιατί με το πρώτο αυξάνονται οι δυσκολίες και οι μίζες ενώ με το δεύτερο κλείνουν βιομηχανίες που ρυπαίνουν. Ένα τέτοιο project θα έδινε χιλιάδες παραγωγικές θέσεις εργασίας, σε προβληματικές εταιρείες όπως τα ΕΝΑΕ, η Χαλυβουργική, η τσιμεντοβιομηχανία, η ΕΛΒΟ,  και πολλές άλλες.

ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΟΝΟRAILS

Πολλοί μπορεί να διερωτάσθε, αν υπάρχει τρόπος ένα τραίνο να μπορεί να ταξιδεύει πάνω σε μια τροχιά. Η απάντηση είναι "ναί" και αυτό είναι ήδη καταγεγραμμένο απο πολλά χρόνια. Το πρώτο monorail έγινε στη Ρωσία το 1820 απο τον Ivan Elmanov και στεκόταν όρθιο γυροσκοπικά. Aκολούθησαν και άλλες προσπάθειες στις οποίες εχρησιμοποιούντο και άλλες τεχνολογίες που μπορούσαν να κρατήσουν όρθιο το τραίνο.


Μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται συχνά στη κατασκευή monorails περιγράφεται στην ανωτέρω φωτογραφία. Το τραίνο κινείται με ζευγάρια τροχών που κινούνται απο ηλεκτρομηχανές πάνω σε μια τσιμεντένια ράγια και ισορροπεί με άλλους τροχούς τοποθετημένους κάθετα στους προηγούμενους, οι οποίοι δεν παίρνουν κίνηση.

ΜΕΡΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Τα monorails διαθέτουν οδηγό αλλά μπορεί να κινούνται και αυτόματα. Πολλά τέτοια συνδέουν αεροδρόμια και πιο μοντέρνες κατασκευές με κεντρικά σημεία πόλεων. Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν έχουν έλθει ακόμη, παρότι θα δημιουργούσαν τουριστική έλξη για πολλές περιοχές της Ελλάδας, ακόμη και σε περιοχές που τα ξενοδοχεία έχουν κτισθεί πάνω στο κύμα.


Στην αριστερή φωτογραφία παρατηρείστε ένα σταθμό απο monorails στην Ιαπωνία. Παρατηρείστε ότι τρέχουν πάνω στη μπάρα. Υπάρχουν όμως και άλλα που κρέμονται απο μια σιδερένια μπάρα (δεξιά φωτογραφία).

Σημειώστε ότι κάθε βράδυ που δεν εργάζεται το monorail του Τόκυο, ειδικό βαγόνι με τεχνικούς κάνει έλεγχο της κατάστασης της ράμπας. Το ίδιο δεν γίνεται και στην Ελλάδα;
Εικόνες θέματος από Jason Morrow. Από το Blogger.